Dans som träning

De senaste veckorna har jag provat på olika dans- och träningsformer på gymmet. Jag testade också på en hel del olika danser tidigare, före barnen kom, då jag hade mera tid. Aerobic är ju ett träningspass som de flesta av oss säkert har provat på någon gång. På aerobicpassen har man ju också rätt så medryckande musik, vilket jag gillar. Passen kräver en hel del av en, och man blir svettig och känner sig genomtränad. Men jag måste erkänna att jag tycker att zumba är roligare! Där får man utlopp för en större dansglädje än med aerobicen. Det som är positivt med aerobicen är att rörelserna kanske är lite enklare än med zumban, men på zumba får man lov att göra bort sig utan att någon skrattar åt en. På aerobicen kan man känna sig lite bortkommen om man inte följer med till 100% i rörelserna. Jag gillar de ledda grupperna på gymmet dock, så om det råkar sig så att det passar bättre in i mitt schema så går jag på dem istället, de gånger jag inte hinner till zumbatimmarna. Jag är också nyfiken på andra danser så som till exempel swing – är det någon av er som har provat på det? Jag gillar stilen, men har aldrig själv testat. Något som är väldigt underskattat är vanlig, traditionell pardans, så som bugg, vals och tango. Man får bättre hållning, men det är förstås lite svårare då ens sambo inte gillar denna sorts dans. Jag gick på danskurs med min brorsa som liten, så med honom får jag passa på och dansa nån gång under släktkalas och andra tillställningar. Nåja, det jag ville komma fram till är att det finns många danser som man kan använda som träning också, ifall det biter på mer än att gå till gymmet.

Här kommer en länk på en aerobicvideo till vilken man kan träna hemma.

Etikettera:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *